پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
 شیخ جواد فاضل لنکرانی

حوزه/رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که امروزه دشمنان در عرصه هنر به دنبال خلع دین و پیاده کردن سیاست های خود هستند، گفت: امروز هنر یکی از راه های مقابله با سیاست های دشمنان دین می باشد؛ بنابراین نیاز است مسلمین به مسئله هنر اهتمام ویژه ای داشته باشند و آن را از ضرورت های اجتماعی خود بدانند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با مسئولان و دست اندرکاران همایش فقه وهنر با اشاره به راهبرد و تاثیر این همایش در حوزه علمیه اظهار داشت: با برگزاری این همایش نتایج خوبی به حوزه علمیه و جامعه هنری ارائه می شود که این امر افق ها و سئوالات جدیدی را برای حوزویان در زمینه تحقیق مطرح می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: امید می رود این همایش دغدغه های دینی اهل هنر را پاسخ دهد، چرا که در هنرمندان دلسوز و متعهدی وجود دارند که تلاش می کنند زحمت های هنری خود را مطابق دین انجام دهند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: در بحث فقه هنر موضوعات مختلفی پیرامون آن مطرح می باشد، لذا باید دقت کنیم که اجتهاد و روش اجتهادی چه نقشی با مسئله هنر می تواند داشته باشد.

وی با اشاره به تعریف فقه در مبانی هنر افزود: فقه گویای منابع اجتهادی و فتاوایی که فقهای ما در طول تاریخ به مناسبت های مختلف در مورد بعضی از مسائل هنری داده اند متضمن این چنین مسائلی می باشد.

تعمیق و توسعه هنر اسلامی ضرورت است

وی تعمیق و توسعه هنر اسلامی را از ضرورت های موجود در حیاط اجتماعی دانست و ابراز داشت: در مقوله هنر یک فقیه باید به این نکته توجه داشته باشد که هنری را مورد بحث قرار دهد که صرف ابزار در جامعه نیست، بلکه یکی از ضرورت های موجود در حیاط اجتماعی است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که امروزه دشمنان در عرصه هنر به دنبال خلع دین و پیاده کردن سیاست های خود هستند، خاطر نشان کرد: امروزه هنر یکی از راه های مقابله با سیاست های دشمنان دین می باشد  به این صورت که دشمنان دین از هنر علیه دین استفاده می کنند؛ لذا نیاز است مسلمین به مسئله هنر اهتمام ویژه ای داشته باشند و آن را از ضرورت های اجتماعی خود بدانند.

فقه هنر از مصادیق فقه اجتماعی است

وی فقه هنر را از مصادیق فقه اجتماعی عنوان کرد و افزود: فقه را می توان به فقه اجتماعی یا فقه فردی تقسیم بندی کرد و فقه هنر از نظر تقسیم بندی از مصادیق فقه اجتماعی قرار می گیرد، که در فقه اجتماعی موضوع بحث اشخاص نیست بلکه خود اجتماع یا کارهای جمعی که در بدنه اجتماع وجود دارد را شامل می شود، لذا باید ملاکات فقه هنر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: در فقه هنر فقیه باید به این امر توجه داشته باشد که در هنر به مقتضای کار هنری قصدها و انگیزه ها متفاوت می باشد، یا در بعضی از موارد اراده جدی وجود ندارد. لذا باید مقصود را در این مقوله بیشتر کنکاش کنیم.

توجه اسلام به  اسباب نشاط در جامعه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این که روایات متعددی به مقوله طنز در جوامع اسلامی پرداخته اند، افزود: مزاح در صورتی که به صورت معقولی عنوان شود یکی از اسباب نشاط در جامعه می شود، و همواره مومن باید این خصلت را در خود زنده نگه دارد؛ چرا که از عوامل حسن خلق بشمار می رود و همواره طنز در قالب هنر نیاز به نگاه جدی دارد.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha